Decretalium compilatio = Extravagantes (II)
Gregorius IX
· LIBER TERTIUS
TITULUS I. DE VITA ET
HONESTATE CLERICORUM.
- CAP. I. Quum celebratur, divisus esse debet
clerus a populo.
- CAP. II. Ex concilio
Pictaviensi.
- CAP. III. Presbyter habens
populum debet habere clericum, qui secum cantet et in aliis hic expressis
eum iuvet.
- CAP. IV. Gregorius IX.
- CAP. V. Ex concilio
Carthaginensi.
- CAP. VI. Clericus non
professus, nec in sacris exsistens, potest uxorem ducere; sed iterum
tondebitur, si vult gaudere privilegio clericali, vel dispensative tenere
beneficium. H. d. secundum modam, qui est magis consentaneus literae, secundum
quem ponit unum casum duntaxat.
- CAP. VII. Clericus debet tonsuram deferre, et si
non vult, potest invitus a suo superiore tonderi.
- CAP. VIII. Frequentans
monasteria monialium, et monitus non desistens, si clericus est,
deponitur; si laicus, excommunicatur.
- CAP. IX. Episcopus potest
statuere in ecclesia certum numerum clericorum secundum ipsius facultates
qui vivant in communi, et contradictores ad hoc compellere; et istos in
communi viventes potest absolvere ab excommunicatione incursa propter
iniectionem manuum in socium.
- CAP. X. Ecclesiastici
iudices et delegati gratis iudicare debent, nec exigere possunt decimam
vel aliam quotam litis, etiamsi hoc habeat consuetudo.
- CAP. XI. Ad evitandum
scandalum possunt religiosi diversi habitus, missi ad praedicandum de
novo conversis, se in unum superiorem habitum et propositum conformare.
- CAP. XII. Ludi theatrales
etiam praetextu consuetudinis in ecclesiis vel per clericos fieri non
debent.
- CAP. XIII. Clerici debent
continere et caste vivere; contra facientes punit, et severius puniuntur
illi, qui possunt legitimo matrimonio uti.
- CAP. XIV. Clericus crapulosus vel ebriosus
monitus non desistens, ab officio vel beneficio suspenditur.
- CAP. XV. A negotiis, personis, locis, ludis,
vestibus inhonestis et ornatu minus honesto praecipit clericos abstinere,
et habitu honesto uti, cuius vanitatem in pluribus exprimit et
detestatur.
- CAP. XVI. Clericus, qui
tertio monitus a negotiationibus saecularibus non abstinet, interim perdit
quoad bona privilegium clericale. H. d. Et est textus multum notab. et
qui quotidie allegatur.
TITULUS II. DE
COHABITATIONE CLERICORUM ET MULIERUM.
- CAP. I. Clericus non debet retinere in domo
mulierem suspectam de incontinentia, etiamsi sit mater vel alia
consanguinea.
- CAP. II. Excommunicatur clericus in sacris, qui
a suspectarum mulierum colloquio vel earum consortio monitus non desistit.
- CAP. III. Non debet
praelatus clericum cogere ad concubinam abiurandam; sed eam nolentem
dimittere potest excommunicare.
- CAP. IV. Si clerici moniti
concubinas non dimittunt, suspenduntur a beneficiis, et, si se non
corrigunt, deponuntur.
- CAP. V. Literae a clerico concubinario suspenso
super absolutione tacita facti serie obtentae non valent.
- CAP. VI. Si clerici moniti
non dimittunt concubinas, suspenduntur a beneficiis, et, si se non
corrigunt, deponuntur.
- CAP. VII. A clerico
fornicario, quamdiu toleratur, nec habet operis evidentiam, licite
audiuntur divina, et percipiuntur ecclesiastica sacramenta; a notorio
vero abstinendum est, non quia in sacramento sit defectus, sed ad ipsorum
fornicatorum emendationem. H. d.
inhaerendo verbis literae.
- CAP. VIII. Si fornicatio
clerici est ita publica, quod transit in notorium, nec accusator, nec
testis necessarius est. Sed si est publica per solam famam, non
sufficiunt ad condemnationem sola testimonia, id est testium dicta non
iuratorum. Sed si ex hoc oriretur scandalum inducitur purgatio, in qua
deficiens canonice punitur.
- CAP. IX. Breve est, unde non summatur.
- CAP. X. Clericus concubinarius in officiis
vitandus non est, nisi sit notorius.
TITULUS III. DE CLERICIS
CONIUGATIS.
- CAP. I. Matrimonium contractum per clericum
exsistentem in sacris non tenet; secus in minoribus; sed tunc cogitur
dimittere beneficium.
- CAP. II. Coniugatus ad administrationem et ad ordinem
ecclesiasticum vel beneficium non promovetur, nisi castitatem promittat,
et non sit bigamus.
- CAP. III. Si clericus in minoribus beneficiatus
matrimonium contrahat, privatur beneficio, et quod dedit ecclesiae sibi
restituitur. H. d. et in hoc ultimo est casus not. et multum allegabilis.
- CAP. IV. Peracta poenitentia dispensant episcopi
cum sacerdotibus, qui matrimonium de facto contraxerunt.
- CAP. V. Auferenda sunt
clerico beneficia, quae habebat tempore contracti matrimonii; collata
vero postmodum scienter per episcopum per eundem auferri non possunt, sed
per superiorem. H. d.
- CAP. VI. Filius sacerdotis
Graeci, ex uxore genitus, licite inter Latinos promovetur, si scandalum
non obsistat. H. d. et est casus
notabilis.
- CAP. VII. Clericus coniugatus non beneficiatus
non cogitur deferre tonsuram.
- CAP. VIII. Uxorati non admittuntur ad
ecclesiasticas dignitates, et coguntur dimittere quas habent.
- CAP. IX. Clerici coniugati in rebus suis non
gaudent privilegio clericali.
- CAP. X. Si clericus in
minoribus militet, non est cogendus deferre tonsuram vel habitum
clericalem.
TITULUS IV. DE CLERICIS NON RESIDENTIBUS IN
ECCLESIA VEL PRAEBENDA.
- CAP. I. Episcopo non licet
sine licentia Papae transire ad alium episcopatum, ipsum acceptando;
alias privatur habito et ambito. Hoc
intendit cum glossa.
- CAP. II. Deponitur
cardinalis, qui in suo titulo non residet. H. d. et est iste textus multum notabilis.
- CAP. III. Uni plures dignitates vel ecclesiae
conferri non debent, et ecclesia est conferenda illi, qui residere et
regnare valeat per se ipsum; alias perdit ecclesiam, et donans conferendi
potestate privatur.
- CAP. IV. Praesentatus ad
ecclesiam non confirmatus, si apparet, quod nolit residere, non debet
institui per superiorem; confirmatus autem et ex non iusta causa non
residens privatur appellatione remota.
- CAP. V. Idem Eboracensi
Archiepiscopo.
- CAP. VI. Qui non residet in
beneficio etiam modicae aestimationis, illo privatur.
- CAP. VII. Qui est in servitio episcopi, percipit
fructus beneficii tanquam residens, praeter distributiones quotidianas.
Abbas.
- CAP. VIII. Privandus est prelatus vel clericus
non residens, qui citatus non revertitur in termino sibi praefixo, nisi
habeat iustum impedimentum. H. d. cum duobus sequentibus.
- CAP. IX. Summatum est in
capitulo praecedenti.
- CAP. X. Summa ut in capitulo Ex parte supr.
eodem.
- CAP. XI. Si nescitur, ubi sit clericus, tribus
publicis edictis citabitur in ecclesia sua, et, si infra sex menses non
revertatur, privabitur ecclesia sua. H. d. usque ad vers. Contra eos. –
(Contra eos etc.) Iste versiculus non summatur propter varietatem
lecturarum, et quia secundum unum intellectum non facit ad rubricam.
- CAP. XII. Privilegiatus ut absens in studio
fructus praebendae recipiat. Exsistens in villa vel castello, ubi nullum
est vel minus competens studium, privilegio non utitur.
- CAP. XIII. Qui iuravit in
ecclesia residere, pro servitiis ecclesiae licite se absentat.
- CAP. XIV. Familiaris Papae, non obstante
constitutione contraria, praebendae suae fructus percipit in absentia.
- CAP. XV. Duo canonici absentes cum episcopo, seu
in eius servitio, fructus praebendarum suarum percipiunt in absentia,
constitutione ecclesiae contraria non obstante.
- CAP. XVI. Si ecclesia
patitur ministrorum defectum, privilegiati super absentia per
subtractionem proventuum redire coguntur. H. d. et est bonus textus,
et potest multum practicari.
- CAP. XVII. Privatur
beneficio clericus non residens, si monitus non redeat, nec iustam
excusationem alleget. H. d. et est casus notabilis.
TITULUS V. DE PRAEBENDIS ET
DIGNITATIBUS.
- CAP. I. In bonis ecclesiae
non succeditur iure consanguinatis.
- CAP. II. Non licet episcopo
aliquem ordinare sine titulo.
- CAP. III. Bona ecclesiarum
communia sunt, nec debet quisquam tanquam propria sibi vendicare.
- CAP. IV. Qui ordinavit
aliquem ad sacros ordines sine titulo, non habentem de suo unde vivat,
providere tenetur ei de suo, donec aliquem titulum fuerit consecutus.
- CAP. V. Non debent episcopi permittere, quem
plures ecclesias obtinere.
- CAP. VI. Ad mandatum Papae
non tenetur quis providere illi, qui beneficium in literis tacuit, vel
cui sine scandalo provideri non potest. H.
d. et in ultimo est iste textus semper menti tenendus.
- CAP. VII. Habens plures ecclesias alteram
eligere et alteram dimittere compellitur.
- CAP. VIII. Praebendae et dignitates non debent
dividi, nec etiam permutari.
- CAP. IX. Receptus in canonicum ex promissione
capituli debet quando facultas se obtulerit, habere praebendam. Vid. cap.
2. de concess. praebend. in VI. cum gloss.
- CAP. X. Religiosi reditus ecclesiarum suarum
diminuere non possunt respectu portionis, quae debetur rectoribus seu
vicariis, nec parochias dividere.
- CAP. XI. Possunt praelatus et capitulum
praebendae vacanti honestum onus imponere, ad quod praebendarius
teneatur.
- CAP. XII. Ad praesentationem religiosorum in
eorum ecclesiis nullus debet institui per episcopum, nisi prius ei
congrua portio redituum assignetur.
- CAP. XIII. Plures dignitates vel personatus in
una vel in diversis ecelesiis quis habere non potest.
- CAP. XIV. Habens plures
dignitates alteram dimittere compellitur.
- CAP. XV. Si electus ad secundam ecclesiam
noluerit dimittere primam, eligentes possunt resilire, et electum non
acceptare.
- CAP. XVI. Ordinato ad
sacros per episcopum sine titulo, nemine praesentante, ordinator vel
successor compellitur in necessariis providere, donec titulum habuerit.
- CAP. XVII. Qui hoc
ignoranti scienter contulit praebendam, quam non potuit, illa evicta
aliam, quam potest, conferre tenetur. H.
d. et est singularis dispositio.
- CAP. XVIII. Cassatur electio illius, qui
possidet plures dignitates atque praebendas, et idem, si detinetur aliquo
vitio hic scripto.
- CAP. XIX. Recepto in canonicum, quam cito
facultas se obtulerit, debetur praebenda, et interim habebit quotidianas
distributiones.
- CAP. XX. Non tenet electio, quum ad unam
praebendam duo simpliciter eliguntur.
- CAP. XXI. Si duo electi ad
aliquam dignitatem compromittant in iudices, poterit iudex alterum
confirmare, et alteri pro bono pacis de proventibus provisionem facere. Ista est pulcherrima dispositio, et in toto
corpore iuris non habes consimilem.
- CAP. XXII. Canonici
privilegiati a Papa super certo numero, si sponte receperunt aliquem
supra numerum, contra impetrantes a Papa exceptione numeri uti non
possunt.
- CAP. XXIII. Non beneficiatus habens sufficiens
patrimonium, ad sacros legitime promovetur.
- CAP. XXIV. Absenti potest
conferri beneficium, alio mediante, nec refert, utrum absens investiatur
per personam mediam, vel persona media investiatur pro absente. H. d. coniungendo
utrumque intellectum, et est casus not. et quotidie practicatur.
- CAP. XXV. Si ad unum
canonicatum et praebendam duo sunt recepti simpliciter, receptio non
tenet, etiam interveniente apostolica auctoritate. H. d. et est notabile cap., quare tene semper
mente et nota ipsum.
- CAP. XXVI. De una praebenda vacante possunt
fieri duae, si eius suppetant facultates; alias dividens integrare
tenetur.
- CAP. XXVII. Si Papa mandat capitulo, ut aliquem
in canonicum recipiant, et praebendam, si qua vacat, conferant, si de
mandato scientes alii conferunt, coguntur primum recipere, et de
reditibus ecclesiae loco beneficii providere, donec praebendam habeat.
- CAP. XXVIII. Habens personatum vel beneficium
curatum, si secundo tale receperit, vacat primum; quod si retinere
contenderit, etiam secundo privabitur. Hoc primo. Et is, ad quem spectat
beneficii curati collatio, licite confert statim, quum institutus aliud
recepit, et, si infra sex menses non conferat, devolvitur ad alium
collatio, et aliter ponitur. Hoc secundo. Cum sublimibus vero et
literatis personis circa pluralitatem beneficiorum incompatibilium solus
Papa dispensat. Hoc tertio. Hoc dicit istud cap. utile et famosum.
- CAP. XXIX. Concilium provinciale a beneficiorum
collatione suspendit eos, qui post secundam correctionem indignis
beneficia conferunt: providet etiam, quis interim beneficia conferat, et
illam suspensionem relaxat solus Papa, vel solus patriarcha.
- CAP. XXX. Rector ecclesiae, non obstante
consuetudine episcopi, vel patroni, debet de reditibus ecclesiae
sufficientem habere portionem. H. d. usque ad §. Qui vero. (Qui vero
etc.:) Privatus est parochiali ecclesia rector in ea non residens, nisi
sit annexa dignitati vel praebendae, quo casu debet ibi habere perpetuum
vicarium. Et in fine prohibet in fraudem rectoribus de ipsius proventibus
pensionem in beneficium dari. H. d. Vel sic: non residens in ecclesia
parochiali, vel non ponens vicarium, quando est annexa beneficio maiori,
privatus est ea. H. d.
- CAP. XXXI. Non debent religiosi ecclesias vel
decimas a laicis sine dioecesanorum consensu recipere, excommunicatos vel
interdictos ad divina admittere, in ecclesiis quoque, quae ad eos non
pleno iure pertinent, instituere vel destituere; sed praesentabunt
dioecesanis ad eas viros idoneos.
- CAP. XXXII. Abens in theologiae studio fructus
beneficiorum suorum percipit in absentia, sed quotidianas distributiones
non.
- CAP. XXXIII. Propter paupertatem praebendarum
ecclesiae cathedralis possunt eis annecti capellae, reservata ipsarum
presbyteris congrua portione.
- CAP. XXXIV. Licet ecclesia ex donatione laici
beneficium conferat, tenet illius beneficii impetratio, de hoc mentione
non habita.
- CAP. XXXV. Pueri et alias
beneficiati non sunt idonei ad beneficia consequenda. H. d. inhaerendo verbis literae.
- CAP. XXXVI. Pro unius
praebendae integratione alia dividi non debet.
- CAP. XXXVII. Clerici
ignobiles et non eminentis scientae propter hoc non debent a praebendis
repelli, etiam in ecclesia, quae tales admittere non consuevit.
- CAP. XXXVIII. Si mandatur
provideri in ecclesia, non potest de ecclesia provideri.
TITULUS VI. DE CLERICO AEGROTANTE VEL DEBILITATO.
- CAP. I. Clericus infirmus integre percipit
fructus beneficii sui.
- CAP. II. Presbyter, cui medietas palmae cum
duobus digitis est abscissa, missam non celebrat, sed ceteris
sacerdotalibus fungi potest.
- CAP. III. Si rector ecclesia sit leprosus,
dandus est ei coadiutor.
- CAP. IV. Si rector ecclesiae sit leprosus, ab
administrationis officio removetur; sed de bonis ecclesiae sustentatur.
- CAP. V. Episcopo, qui propter morbum incurabilem
pastorale officium exercere non potest, dandus est coadiutor.
- CAP. VI. Honorius III.
Episcopo Aversano.
TITULUS VII. DE INSTITUTIONIBUS.
- CAP. I. Numerus
clericorum debet institui in ecclesiis collegiatis secundum facultatem
ipsarum.
- CAP. II. Laici in canonicos
non possunt institui.
- CAP. III. Institutio beneficiorum spectat ad
episcopos vel eorum officiales.
- CAP. IV. Ultra facultates
non debet quis institui invitis clericis ecclesiae.
- CAP. V. Quum in ecclesiis
oportet extraneos institui, non debent institui clerici certae originis
tantum, sed undecunque sint; dum tamen sint idonei.
- CAP. VI. Institutiones et
custodiae possunt de iure speciali ad non episcopum pertinere, et
pendente lite cum diocesano defenditur in possessione. H. d. Vel sic: Si
possidet ius instituendi is, ad quem de iure communi non spectat,
pendente iudicio proprietatis in posessione defenditur.
- CAP. VII. Is, ad quem spectat collatio
dignitatum, se ipsum instituere non potest.
TITULUS VIII. DE
CONCESSIONE PRAEBENDAE ET ECCLESIAE NON VACANTIS.
- CAP. I. Institutus scienter in beneficium
viventis deponendus est.
- CAP. II. Beneficia non vacantia concedi vel
promitti non debent, et, quum vacaverint, concedi debent infra sex
menses, quibus elapsis de episcopo ad capitulum, et econtra, demum ad
proximum superiorem devolvitur collatio.
- CAP. III. Beneficia vacantia conferuntur non
obstante appellatione illorum, quibus promissa fuerant ante, quam
vacarent.
- CAP. IV. Si scribitur ei,
ad quem spectat collatio, dato exsecutore ad providendum, per
praesentationem literarum collatori factam afficitur praebenda ita, quod
collatio alteri facta non tenet. H.
d. secundum verum intellectum. Vide cap. Si capitulo eod. tit. in VI.
- CAP. V. Semestre ad
eligendum seu conferendum a iure praefixum non currit legitime impedito,
nec incipit currere nisi a die notitiae vacationis. H. d. et est textus multum allegabilis et
quotidianus.
- CAP. VI. Non valent literae
ad beneficium impetratae, quae de alterius colorata facti possessione non
faciunt mentionem. Hoc dicit secundam verum et communem intellectum,
et est textus multum allegabilis, et habet materiam quotidianam; et fuit
decisio multum subtilis.
- CAP. VII. Ubi constat
beneficium collatum per habentem potestatem, per exceptionem abiurationis
et renunciationis non debet possessio retardari.
- CAP. VIII. Recepto in canonicum tenetur
capitulum providere, quam cito facultas se obtulerit.
- CAP. IX. Si habens praebendam in eadem ecclesia
recipit dignitatem cum praebenda vel aliam, vacat prima. Et quamvis a
superiore sibi confirmetur, tamen valet impetratio per alium facta de
ipsa, etiam tacito de possessione alterius, quae colorata non est. H. d. secundum verum intellectum. Panorm.
- CAP. X. In ecclesiis non
numeratis vacatio praebendarum seu canonicatuum possibilis non est, nec
fit ibi devolutio ad superiorem ex negligentia semestri in non providendo
ecclesiae de ministris. H. d. et est
casus notabilis.
- CAP. XI. Habens potestatem
conferendi potest de iure alteri tradere potestatem conferendi primum
beneficium, quod vacabit.
- CAP. XII. Lateranense concilium de beneficiis
ultra sex menses vacantibus ad episcopatus non extenditur.
- CAP. XIII. Non valet
promissio beneficii vacaturi.
- CAP. XIV. Obligatur
praelatus, qui promittit providere quum poterit.
- CAP. XV. Si ad capitulum et
praelatum, ut praelatum potestas conferendi pertinet, de uno ad alterum
lapsu temporis non transit; secus, si praelatus intersit, ut canonicus;
quia tunc de capitulo transit ad praelatum, nisi dolum committat. H. d. et est textus multum allegabilis.
- CAP. XVI. Sicut non potest patronus promittere,
se praesentaturum aliquem ad beneficium vacaturum, ita nec dare
potestatem prasentandi, antequam beneficium vacet.
TITULUS IX. NE SEDE VACANTE ALIQUID INNOVETUR.
- CAP. I. Vacante sede status
eius mutari non debet.
- CAP. II. Beneficia
spectantia ad collationem praelati non possunt conferri per capitulum
sede vacante.
- CAP. III. Sede vacante
iudicium habitum contra ecclesiam non tenet.
TITULUS X. DE HIS, QUAE FIUNT A PRAELATO SINE
CONSENSU CAPITULI.
- CAP. I. Non tenet alienatio
rei ecclesiasticae absque approbatione capituli.
- CAP. II. In temporali
alienatione, quam facit praelatus, taciturnitas capituli habetur pro
consensu.
- CAP. III. Alienatio temporalis facta sine
consensu capituli per ratificationem eius roboratur.
- CAP. IV. Praelatus sine
consilio capituli instituere vel destituere, vel alia negotia ecclesiae
tractare non debet. H. d. cum
capitulo sequenti.
- CAP. V. Summatum est supra capitulo proximo. Praelatus sine
consilio capituli instituere vel destituere, vel alia negotia ecclesiae tractare
non debet. H. d. cum capitulo
sequenti.
- CAP. VI. Si ecclesia
collegiata habet praesentationem, praesentabit praelatus de consensu
capituli vel maioris partis, nisi de consuetudine vel privilegio competat
soli praelato.
- CAP. VII. Tenet donatio,
quam de solius dioecesani consensu facit laicus ecclesiae de decimis,
quas ab alia ecclesia habet in feudum ab antiquo, i. e. ante Lateranense
concilium.
- CAP. VIII. Non potest
episcopus sine consensu capituli concedere ecclesias aliis ecclesiis,
etiamsi habeat ius patronatus in ecclesiis concessi.
- CAP. IX. Episcopus
parochiales ecclesias, vel obventiones ipsarum, de consensu patroni sine
consensu capituli sui monasterio conferre non potest.
- CAP. X. Ad concilia
provincialia vocari debent et admitti cathedralium ecclesiarum capitula.
TITULUS XI. DE HIS, QUAE FIUNT A MAIORI PARTE
CAPITULI.
- CAP. I. In universitatibus ecclesiasticis
praevalet regulariter quod fit a maiori parte, nisi minor pars
rationabiliter contradicat H. d.
- CAP. II. Canonicus non
interdicit ecclesiam, sed hoc facere debet episcopus cum capitulo.
- CAP. III. Communis
ordinatio ecclesiae per contradictionem et appellationem eius, cuius non
interest, imepediri non debet. H. d. quoad titulum.
- CAP. IV. Praelatus cum
maiori parte capituli contradicente minori statuere potest quod ad
necessariam reperationem fabricae quilibet canonicus conferre teneatur.
TITULUS XII. UT
ECCLESIASTICA BENEFICIA SINE DEMINUTIONE CONFERANTUR.
TITULUS XIII. DE REBUS
ECCLESIAE ALIENANDIS VEL NON.
- CAP. I. Non potest praelatus res unius ecclesiae
alteri dare, nec invicem res illas commutare, sine ambarum consensu.
- CAP. II. Principes saeculares res ecclesiae
donare non possunt, et qui ab eis recipiunt, excommunicantur, et perdunt
omnia, quae ab ecclesia alias legitime obtinebant. H. d. secundum unum
intellectum, qui satis placet.
- CAP. III. Rector ecclesiae, qui dat ecclesiae
rem duplae aestimationis, servos ecclesiae manumittere potest; ipse tamen
manumissus et eius posteri erunt sub patrocinio ecclesiae. Ita communiter
summatur, tamen non placet Panorm. id, quod dicitur de aestimatione.
- CAP. IV. Si praelatus nil
de suo dans ecclesiae servum ecclesiae manumittit, non tenet manumissio.
- CAP. V. Res ecclesiae
alienari non debent.
- CAP. VI. Alienatio de rebus
ecclesiae facta non tenet, et alienatores, nisi rem restituant,
excommunicantur, et quilibet clericus potest contradicere, et rem cum
fructibus repetere. H. d. et est
textus notabilis, et quotidie allegatur.
- CAP. VII. Terra non
fertilis ecclesiae dari potest in emphyteusin ei, cuius studio reducatur
ad culturam.
- CAP. VIII. Iurans non
alienare bona ecclesiae, non potest alienare ea, quae sunt de mensa, vel ea,
de quibus dubitatur, an sint de mensa. Hoc dicit, usque ad §.
Possessiones. Abbas – (Possessiones etc.:) Possessiones ecclesiae minus
utiles pro utilioribus de consensu capituli potest episcopus permutare
vel alienare. H. d.
- CAP. IX. Canonicus praedium
ecclesiae perpetuo locare non potest.
- CAP. X. Possesiones, quae
sunt de mensa, non possunt alienari. Et ecclesiae consuetae regi per
regulares saecularibus clericis conferri non debent. H. d. Ioann. de Imola.
- CAP. XI. Restituitur
ecclesia contra alienationem, per quam enormiter fuit laesa. H. d. secundum lecturam veriorem.
- CAP. XII. Alienatio rei ecclesiasticae facta
sine legitimo ecclesiasticarum personarum assensu non tenet, licet
approbetur per constitutionem laicorum.
TITULUS XIV. DE PRECARIIS.
- CAP. I. Breve est, nec
potest brevius summari.
- CAP. II. Revocat successor
precariam per praedecessorem irrationabiliter factam.
- CAP. III. Concessio
precarii extinguitur voluntate concedentis aut ei succedentis; precariae
autem concessio non.
TITULUS XV. DE COMMODATO.
TITULUS XVI. DE DEPOSITO.
- CAP. I. Ex deposito, facto apud clericum
ecclesiae, non tenetur ecclesias, nisi in utilitatem ecclesiae sit
versum.
- CAP. II. Dicit, ad quid tenetur depositarius, et
quomodo repetatur depositum.
TITULUS XVII. DE EMPTIONE
ET VENDITIONE.
- CAP. I. Cogit episcopus, ne
carius vendatur transeuntibus, quam in mercato venderetur.
- CAP. II. Fraudans mensuras et pondera triginta
diebus in pane et aqua poenitere debet.
- CAP. III. Tenet venditio, licet venditor sit
deceptus ultra dimidiam iusti pretii; potest tamen venditor agere, ut
restituatur res vel iustum pretium suppleatur, et, si alterum praecise
petit, succumbit.
- CAP. IV. Si vir habeat alia bona, unde uxor
possit sibi consulere, et consentiente uxore rem propter nuptias donatam
uxori vendiderit, emptorem, qui spatio triginta annorum rem possederit,
non potest uxor inquietare super ea, maxime si pretium fuit conversum in
communem usum viri et uxoris. H. d. secundum intellectum, quem tenet Panorm. et
est casus notab. limitans ius civile. Secundum Io. Andr. non
oportet adiicere: “maxime,” sed omnia illa tria necessario requiruntur.
- CAP. V. Si in venditione
apponitur pactum de recuperanda re post certem tempus, modico constituto
pretio, praesumitur pignus, et non venditio.
- CAP. VI. Venditor, deceptus
ultra dimidiam iusti pretii, agere potest, ut res sibi, reddenti pretium
acceptum, restituatur, vel iustum pretium suppleatur; et in hoc electio
est emptoris. H. d. secundum
Antonium.
- CAP. VII. Ponit tres casus, in quibus re evicta
non tenetur venditor emptori de evictione.
TITULUS XVIII. DE LOCATO ET
CONDUCTO.
- CAP. I. Excommunicati sunt
magistri et scholares Bononienses, qui ante tempus conductionis conducunt
hospitia aliorum magistrorum vel scholarium sine eorum consensu.
- CAP. II. Personae
ecclesiasticae locare possunt proventus decimarum his, cum quibus
conditio ecclesiae fit melior, statuto dioecesani contrario non obstante;
et eadem ratio est de aliis rebus ecclesiae.
- CAP. III. Propter
sterilitatem gravem, conductori sine culpa sua contingentem, remittitur
pensio pro rata, nisi possit cum ubertate praecedentis vel sequentis
temporis compensari. H. d. usque ad §. Verum. – (Verum etc.:) Ponuntur
hic quatuor casus, in quibus inquilinus potest ante tempus conductionis
finitae licite expelli. Abbas.
- CAP. IV. Emphyteuta
ecclesiae meliorationes suas vendere non potest, nisi servatis his, de
quibus hic. Et si contra fecerit, vel canonem per biennium non solverit, nec
moram postea celeriter purgaverit, iuste potest expelli.
TITULUS XIX. DE RERUM
PERMUTATIONE.
- CAP. I. Princeps potest rem
ecclesiae immobilem per permutationem acquirere, data re meliori vel
aequali. H. d. et in hoc, quod dicit, vel aequali, est casus notabilis.
- CAP. II. Permutatio rerum
ecclesisticarum, facta in casu non concesso, seu non servata solennitate
iuris, est revocanda per successorem.
- CAP. III. Mancipia
ecclesiae non debent permutari, nisi ad libertatem, vel nisi sint
fugitiva H. d. cum c. sequenti.
- CAP. IV. Servi ecclesiae
cum profanis permutari non possunt nec alienari, nisi sint fugitivi.
- CAP. V. Praebendae pacto
praecedente permutari non possunt; episcopus tamen potest de loco ad
locum permutare personas.
- CAP. VI. Ecclesiae iure
proprietatis possunt ad invicem permutari, et possesiones earum etiam
permutari possunt, et pro minus valentibus pretium suppleri.
- CAP. VII. Beneficia sua
perdunt qui ea propria permutant auctoritate.
- CAP. VIII. Si permutatio
beneficiorum completa est ex una parte, et per alteram stat, quo minus
impleatur, restituitur pars ad suum beneficium, et secundum hoc continet
ius.
- CAP. IX. Spirituale cum
temporali permutari non potest.
TITULUS XX. DE FEUDIS.
- CAP. I. Si dominus a
vasallo recipit feudum in pignus, abstinendo ab eius servitio, non
tenetur computare fructus in sortem. H. d. secundum intellectum
communem, et est casus singularis, qui alibi non legitur.
- CAP. II. Ponit tres casus,
in quibus, non obstante iuramento de non infeudando, potest episcopus antiquum
feudum ad ecelesiam reversum novo vasallo concedere H. d. et est casus
notabilis, interpretans iuramentum de alienando.
TITULUS XXI. DE PIGNORIBUS
ET ALIIS CAUTIONIBUS.
- CAP. I. Res ecclesiae
pignorari non debent nisi ex necessitate et rationabili causa.
- CAP. II. Liber homo non
potest pignorari.
- CAP. III. Si rector ecclesiae pro facto proprio
rem ecclesiae obilgavit, cogitur eius heres rem redimere, et ecclesiae
restituere.
- CAP. IV. Si usurarius emit rem eo pacto, quod
post tempus restituat eam venditori, recipiendo aliquid ultra sortem,
fructibus tamen in ea computatis iudicatur contractus foeneratitius.
- CAP. V. Mulier agit pro dote contra quemlibet
detinentem bona mariti.
- CAP. VI. Si creditor vel is, qui ab eo causam
habet, tot fructus percepit ex pignore, quod satisfactum est sorti, debet
pignus restitui debitori.
- CAP. VII. Si is, qui sub pacto legis
commissoriae pignoravit rem suam, et iuraverit non contravenire, iuste
impeditus infra diem statutum non redemit, post diem redimere poterit.
- CAP. VIII. Usufructuarius cavet, quod fruetur
rebus immobilibus salva ipsarum substantia, et pecuniam et aestimationem
mobilium, quae consummuntur usu, finito usufructu restituit.
TITULUS XXII. DE FIDEIUSSORIBUS.
- CAP. I. Breve est, nec
potest brevius summari.
- CAP. II. Compellitur clericus servare
fideiussorem indemnem per assignationem redituum suorum.
- CAP. III. Per districtionem
canonicam compellitur debitor a fideiussione absolvere fideiusssorem, qui
a creditoribus molestatur.
- CAP. IV. Si sine licentia
praelati et maioris partis capituli religiosus fideiusserit, vel mutuum
acceperit, non tenetur ecclesia, et ipse recipiens punitur, nisi mutuum
sit versum in utilitatem ecclesiae.
- CAP. V. Ponit tres casus,
in quibus fideiussor contra debitorem agit, antequam solvat, ut a
fideiussione liberetur.
TITULUS XXIII. DE SOLUTIONIBUS.
- CAP. I. Successor in
beneficio tenetur solvere debita praedecessoris pro necessitate ecclesiae
contracta.
- CAP. II. Si praelatus
obligat ecclesiam pro alienis debitis, est suspensus ipso facto ab
administratione spiritualium et temporalium, et ecclesia non tenetur.
- CAP. III. Si clericus non
habeat unde satisfaciat suis creditoribus, non debet excommunicari nec
aliter molestari; praestabit tamen cautionem saltem iuratoriam de
solvendo, quum venerit ad pinguiorem fortunam.
- CAP. IV. Conquerens se
indebite solvisse, hoc probare debet, nisi in casu hic posito.
TITULUS XXIV. DE DONATIONIBUS.
- CAP. I. Potest intelligi duobus modis et
secundum primum intellectum h. d.: Liberalis in donando existimat se
debere quod donat. Vel sic secundam alium intellectum: Promittentes
aliquid donare, illud tanquam debitum adimplere tenentur.
- CAP. II. Non valet donatio,
quam facit praelatus inconsulto capitulo et in damnum ecclesiae.
- CAP. III. In considerando,
an valeat donatio facta per praelatum, debet attendi quantitas rei
donatae et loci consuetudo. H. d.
inhaerendo literae.
- CAP. IV. Ecclesia non
vacans in beneficium concedi non potest, sed in proprietatem sic; de
auctoritate tamen episcopi, et sine praeiudicio praelati.
- CAP. V. Non obstante
iuramento de non infeudando de novo praelatus integrare potest feudum, si
appareat vasallum in mensura fuisse deceptum.
- CAP. VI. In donationibus
plenissima fit interpretatio, et ob hoc clausula onerosa post multas
donationes apposita proximam donationem tantum respicit. H. d. et est casus singularis.
- CAP. VII. Si episcopus in ecclesia, quam de
consensu capituli pio loco concessit, percipiat certos proventus, illos
donasse videtur; alioquin omnes proventus praeter cathedraticum cedunt
pio loco. Et si episcopus concessit de consensu patroni, intelligitur patronus
donasse ius patronatus.
- CAP. VIII. Possunt
hospitalarii in praeiudicium suum se et domum suam alteri religiosae
domui subiicere et donare. Hoc
dicit secundum intellectum glossae.
- CAP. IX. Donatio quinquagesimae vel centesimae,
quam facit episcopus cum gravi ecclesiae suae detrimento, potest legitime
revocari; nec etiam potest ultra quinquagesimam vel centesimam conferre,
etiam cesssante laesione ecclesiae, sine auctoritate superioris.
- CAP. X. Donatio potest per
donatorem, non per heredem eius, qui tacuit, ob ingratitudinem donatarii
revocari in casibus hic expressis.
TITULUS XXV. DE PECULIO CLERICORUM.
- CAP. I. Quaesitum a rectore ecclesiae, tempore
promotionis nihil habente, praesumitur de bonis ecclesiae quaesitum.
- CAP. II. De emptis per praelatum de bonis
ecclesiae debet instrumentum confici nomine ecclesiae; alias debet
praelatus ab administratione removeri.
- CAP. III. Quaesita per
episcopum post consecrationem suam ecclesiae relinquenda sunt.
- CAP. IV. Empta per
praelatum ex emolumentis ecclesiae efficiuntur ecclesiae, licet praelatus
emerit nomine alieno.
- CAP. V. Meliorationes,
factae per praelatum in rebus ecclesiae, sunt suae in vita, etiami
dimittat beneficium; sed de his testari non potest. H. d. secundum intellectum satis notabilem.
TITULUS XXVI. DE
TESTAMENTIS ET ULTIMIS VOLUNTATIBUS.
- CAP. I. Episcopus de rebus patrimonialibus
testari potest; de rebus vero ecclesiae seu intuitu ecclesiae quaesitis
testari non valet.
- CAP. II. Abbatissa testari non potest etiamsi
nunquam induisset habitum monachalem.
- CAP. III. Si infra annum a
die monitionis non fit exsecutio testamenti per debentem exsequi,
devolvitur exsecutio ad episcopum.
- CAP. IV. Debetur legatum,
quamvis nudis verbis a testatore sit relictum Idem Petro Subdiacono.
- CAP. V. Non debetur
legatum, quum testator rem non suam, sed ecclesiae legavit. H. d. simpliciter inhaerendo literae.
- CAP. VI. Heredi, non
adimplenti iussa testatoris, ab episcopo interdicitur res a testatore
relicta. H. d. inhaerendo literae.
- CAP. VII. De bonis per
ecclesiam acquisitis clerici testari non possunt.
- CAP. VIII. Moderatam
eleemosynam de bonis per ecclesiam acquisitis clerici facere possunt,
etiam in aegritudine constituti.
- CAP. IX. De bonis propriis
vel acquisitis intuitu personae clerici testari possunt, de acquisitis
intuitu ecclesiae non.
- CAP. X. Valet testamentum,
quod parochianus facit coram presbytero parochiali et duobus testibus,
nec valet contraria consuetudo. H. d inhaerendo verbis literae.
- CAP. XI. Valet ultima voluntas ad pias causas
coram duobus testibus, et est casus singularis.
- CAP. XII. De propriis
potest testari clericus; in acquisitis per ecclesiam etiamsi sint
mobilia, succedit ecclesia vel successor; potest tamen aliqua
servitoribus vel pauperibus elargiri. Si
autem defunctus habet plures ecclesias vel beneficia, fiet aeque divisio
inter illa.
- CAP. XIII. Tenet testamentum, si quis extremam
voluntatem suam alterius dispositioni committit, et dicitur testatus ad
pias causas. H. d. secundum intellectum notabiliorem.
- CAP. XIV. De relictis ecclesiae petit episcopus
partem suam, licet aliquid fuerit sibi a testatore relictum; nisi eo modo
et non in fraudem fuerit relictum a testatore, quod maneret ea parte contentus,
et legatum agnoverit.
- CAP. XV. Relictum episcopo contemplatione
personae, non dividitur cum ecclesia cathedrali; secus, si contemplatione
ecclesiae, sive nihil relinquatur ecclesiae sive aliquid, sive coniunctim
sive separatim. Si autem soli ecclesiae est factum relictum, episcopus
habebit portionem canonicam. Praesumitur autem relictum contemplatione
ecclesiae factum, quando fit ab extraneo habente administrationem, secus,
si fiat ab administrationem non habente. Cum ecclesiis vero inferioribus
episcopus non dividit sibi relictum, quia non est sibi tanta communio cum
ecclesiis inferioribus, sicut cum cathedrali.
- CAP. XVI. In bonis patris, matris et aviae habet
quis debitum iure naturae, in qua gravari nequit; et filius, rogatus de
restituenda hereditate sub conditione, detrahit debitum iure naturae et
Trebellianicam, in qua computantur fructus post litis contestationem
percepti.
- CAP. XVII. Episcopus compellit fideicommissarios
seu executores testamenti ad exsequendas pias voluntates defunctorum,
etiamsi testator hoc interdixisset.
- CAP. XVIII. Filius, rogatus restituere
hereditatem, detrahit tertiam iure naturae, et quartam Trebellianicam, in
quibus potest legata relinquere, heredes instituere, et poenam imponere.
- CAP. XIX. Exsecutor testamentarius, qui suscepit
illud officium, exsequi compellitur.
- CAP. XX. Ponit quaedam
legata, in quibus non solvitur canonica portio, nisi fiat in fraudem.
TITULUS XXVII. DE SUCCESSIONIBUS AB INTESTATO.
- CAP. I. Clericus bona
propria dare potest cui vult; sed, si decedat intestatus, et non habet
consanguineos, succedit ecclesiae. H.
d. iuncta gl.
- CAP. II. Si olim servus, presbyter factus,
intestatus decedat, eius bona dividuntur secundum formam hic contentam.
H. d. secundum intellectum singularem, qui hodie etiam tenet.
- CAP. III. Attingendo duos notabiles et
singulares intellectus, huius capituli, summatur secundum quemlibet
intellectum, et primo sic: Valet testamentum ad pias causas conditum per
verba enunciativa, etiam propter aliud prolata, quanquam successio seu
testatio veniat ad exclusionem alterius ecclesiae. Vel aliter secundum
alium intellectum et sic: Per unum testem de veritate et per confessionem
etiam incidenter factam probatur oblatio, etiam quoad effectum consequendi
bona oblata.
TITULUS XXVIII. DE SEPULTURIS.
- CAP. I. Decedens intestatus sepelitur in
sepulcro maiorum, vel ubi eligitur sepultura; parochialis tamen ecclesia
habebit canonicam portionem eius, quod reliquerit ecclesiae sepulturae.
H. d. secundum veriorem intellectum.
- CAP. II. Qui convertitur ad
monasterium, medietatem bonorum, quae pro anima sua disposuit, tenetur
relinquere ecclesiae parochiali.
- CAP. III. Ubi quis sepulcro
maiorum relicto eligit sepulcrum in loco minus religioso, dolo inductus,
seu ex contemptu seu non dimissa ecclesiae suae canonica portione
expresse vel tacite non tenet electio. H.
d. salvando istum textum, quantum fieri potest.
- CAP. IV. Si quis in
aegritudine, de qua decedit, offert se et sua monasterio, ecclesia
parochialis habet inde canonicam portionem; secus si in sanitate.
- CAP. V. Qui sepeliunt
parochianum alienum, quem sepelire non debent, coguntur restituere
corpus, et quae ratione ipius obtinuerunt. Hoc dicit cum cap. sequenti.
- CAP. VI. Summatum est supr.
cap. prox.
- CAP. VII. Mulier nupta
libere potest sibi eligere sepulturam. – (Utrum etc.:) Pater filios
inpuberes, ubi voluerit, potest sepeliri facere, si hoc habet consuetudo
loci. H. d.
- CAP. VIII. Si parochianus ecclesiae cathedralis
alibi sepelitur, de ipsius funeralibus seu relictis ecclesiae sepulturae
debetur quarta capitulo ecclesiae cathedralis.
- CAP. IX. In quantitate
canonicae, quae debetur ecclesiae parochiali, statur loci consuetudini.
- CAP. X. Privilegiati super
iure funerandi sepelire possunt illos, qui apud eos eligunt sepulturam
solvendo tamen canonicam portionem ecclesiae parochiali. Si vero alios
sepeliunt, tenentur restituere quicquid occasione funeris receperunt.
- CAP. XI. Casualiter mortuus
privari non debet ecclesiastica sepultura.
- CAP. XII. Si ossa
excommunicatorum sunt sepulta in ecclesiastico coemeterio, et discerni
possunt, debent exhumari et proiici; alias secus.
- CAP. XIII. Terra
coemeteriata pro sepultura fodienda vendi non debet.
- CAP. XIV. Excommunicatus,
qui per suum presbyterum fuit absolutus in morte, in coemeterio sepeliri
debet, et ad satisfaciendum coguntur heredes.
TITULUS XXIX. DE PAROCHIS,
ET ALIENIS PAROCHIANIS.
- CAP. I. Inter episcopum
substitutum episcopo haeretico, et ipsum episcopum haereticum reversum et
ex dispensatione receptum, dividitur episcopatus modo hic expresso.
- CAP. II. Presbyteri
parochiales dominicis diebus et festivis parochianos alienos ad missam
admittere non debent, si ex contemptu ad eorum ecclesiam accedunt.
- CAP. III. Episcopus
parochianum alterius sine ipsius licentia ordinare non potest, nec eum
aliter iudicare.
- CAP. IV. Fines parochiarum, de quibus constat,
vel finibus cohaerentia, praescribi non possunt.
- CAP. V. Si parochianus seu dioecesanus
domicilium transfert, primus praelatus in eo iura episcopalia seu
dioecesana sibi non vendicat; decimae tamen praediales illius parochiae
sibi debentur, nisi alteri debeantur ex consuetudine.
TITULUS XXX. DE DECIMIS,
PRIMITIIS ET OBLATIONIBUS.
- CAP. I. Exprimit quatuor genera decimarum, quae
ex veteri lege debebantur.
- CAP. II. Non potest congrue summari propter
varietatem lecturarum.
- CAP. III. Compositio super
decimis non tollitur per privilegium sequens, si de illa mentionem non
facit.
- CAP. IV. Monachi tenentur solvere decimas
praediales de praediis noviter cultis, de quibus decimae prius
solvebantur.
- CAP. V. Per
excommunicationem compellitur quis ad solvendas decimas de molendinis et
aliis hic contentis et cap. sequ. Hoc
dicit cum sequ.
- CAP. VI. Summatum est cum praecedenti, et
declara ut in praecedenti dictum est.
- CAP. VII. Decima fructuum statim, quum collecti
sunt, solvi debet non deductis expensis.
- CAP. VIII. Privilegiati super decimis non
solvendis, de iis praediis, quae ab aliis conducunt, decimam solvere
tenentur.
- CAP. IX. Revocatur privilegium, si ex post facto
incipit enormiter nocivum esse.
- CAP. X. Cistercienses, templarii et hospitalarii
decimam praediorum suorum, quae propriis manibus aut sumptibus excolunt,
solvere non tenentur; alii vero religiosi non solvunt decimas de hortis
et nutrimentis animalium, nec de novalibus, quae propriis manibus ac
sumptibus excolunt.
- CAP. XI. Privilegium super decimis laborum non
extenditur ad terras, quae aliis traduntur excolendae.
- CAP. XII. Privilegium super
decimis laborum etiam ea, quae non sunt novalia, comprehendit.
- CAP. XIII. Decimae novalium
debentur ecclesiae, in cuius parochia surgunt; si vero non sunt in certa
parochia, debentur dioecesano; qui potest sibi retinere, rei alteri
ecclesiae concedere.
- CAP. XIV. Decimae possunt exigi.
- CAP. XV. Decima laico iure
hereditario concedi non potest.
- CAP. XVI. Iudaei coguntur praediales decimas
solvere, aut praedia dimittere.
- CAP. XVII. Decimae vel
oblationes ecclesiae laicis concedi non possunt, et praelatus contra
faciens est puniendus.
- CAP. XVIII. Statur
consuetudini, an colonus solvat decimam ecclesiae, in cuius parochia sita
sunt praedia, an ecclesiae ubi audit divina et percipit ecclesiastica
sacramenta.
- CAP. XIX. Non potest laicus
transferre decimam in alium laicum, etiamsi cum titulo illam possideat. H. d. cum gloss.
- CAP. XX. Decima personalis
debetur ecclesiae, ubi quis percipit sacramenta, licet alibi lucrum
contigerit; in praediali vero statur consuetudini, si in aliena parochia
colonus praedium coluit.
- CAP. XXI. De omni fructu praedii solvendae sunt
decimae.
- CAP. XXII. Decimae praediales solvendae sunt
expensis non deductis.
- CAP. XXIII. De reditibus molendini ad ventum
solvendae sunt decimae.
- CAP. XXIV. Locator vel conductor possessionum
tenentur ad decimas, nisi se immunes ostendant.
- CAP. XXV. Imperialis concessio sub quacunque
forma a solutione decimarum eximere non potest. – (Nec occasione etc.:)
Decimae novalium non pertinent ad laicum, qui decimas habet in feudum. H.
d.
- CAP. XXVI. Sine deductione seminis et sumptuum
debent dominus et colonus decimam solvere, et non cui voluerint ecclesiae
vel pauperibus, sed ecclesiae, cui debentur, nec ab hoc excusantur
propter malitiam clericorum.
- CAP. XXVII. Privilegium
super decimis non solvendis, ecclesiasticae personae concessum, novalia
comprehendit. H. d. secundum
intellectum, qui placet Panorm.
- CAP. XXVIII. Negotiator de lucro decimam solvit,
deductis expensis, quas facit de pecunia decimata; expensae vero, quae
fiunt pro habendis fructibus, non deducuntur, et de fructibus solvitur
decima, etiam non deductis expensis factis pro re restauranda.
- CAP. XXIX. Qui praescribit
decimam in aliena parochia, si ibi insurgunt novalia, ipsorum decimas non
habebit.
- CAP. XXX. Decima omnium
fructuum praedii debetur ei, qui decimas ibi praescripsit: sed ad aliud
praedium praescriptio non extenditur.
- CAP. XXXI. Laici ecclesias
vel decimas donare non possunt, etiamsi sunt reges, nec ex eorum titulo
praestatur causa praescribendi.
- CAP. XXXII. Domini
praediorum cogi possunt, ut praedia dent colenda talibus, a quibus sine
contradictione ecclesia possit decimas consequi. H. d. usque ad §. Illae
– (Illae etc.:) Iste §. propter sui brevitatem non summatur.
- CAP. XXXIII. Prius solvendae sunt decimae, quam
census seu tributa, et, si prius illa solvuntur, postea decimari debent.
- CAP. XXXIV. Cistercienses, templarii et
hospitalarii de fructibus possessionum, quas acquisierunt post concilium
generale, de quo hic, decimas solvere tenentur, si de illis
possessionibus prius solvebantur decimae.
- CAP. XXXV. Gregorius IX.
TITULUS XXXI. DE
REGULARIBUS ET TRANSEUNTIBUS AD RELIGIONEM.
- CAP. I. Non potest quis ad religionem admitti,
nisi volens et in aetate idoneus.
- CAP. II. Impubes monasterium ingressus post
annum a parentibus revocari non potest. H. d. primo. Pubes per vim
ingressus post annum exire vel a parentibus revocari non potest. H. d.
secundo. Abbas Siculus.
- CAP. III. Clericus saecularis,
utens habitu et nomine monachali, cogitur, ut fiat monachus, vel ab hoc
desistat.
- CAP. IV. Novitia, quae
sponte se ingerit actibus professarum, per hoc censetur professa. H. d. et est casus multum notabilis.
- CAP. V. Monachus temere ad
aliud monasterium transire vel peculium habere non potest.
- CAP. VI. Ubi est dura congregatio
vel religio, requiritur in profitente plena pubertas, scilicet tempus
XVIII. annorum. H. d. habito respectu ad mentem literae, et est textus
singularis.
- CAP. VII. Si Cisterciensis
sine licentia sui abbatis ad aliud monasterium transit, ad proprium
monasterium regredi cogitur.
- CAP. VIII. Professio, facta
ante XIV. annum, non obligat; post XIV. vero, si fit per susceptionem habitus
professorum, etiam non obligat, nisi detur perseverantia tridui.
- CAP. IX. Qui recipit
habitum professorum, ubi distincti sunt habitus, compellitur ibi vel
alibi esse religiosus; sed, si recipit habitum novitiorum, potest ad
saeculum redire.
- CAP. X. Canonicus regularis potest effici
monachus, si religio, ad quam transit, est strictior sua; alias secus.
- CAP. XI. Minor XIV. annis profitendo non
obligatur religioni, nisi factus maior ratum habuerit.
- CAP. XII. Si filia, minor
XII. annis a parentibus monasterio tradita, maior facta sponte veletur,
ad saeculum redire non potest.
- CAP. XIII. Valet professio
facta sine susceptione habitus religionis.
- CAP. XIV. Si pater se cum
bonis suis et filio impubere obtulit monasterio, filius factus maior
exire potest religionem et legitimam a monasterio petere.
- CAP. XV. Furiosus
profitendo non obligatur; nisi factus sanae mentis ratum habuerit.
- CAP. XVI. Professio nec
fieri, nec recipi debet infra tempus probationis; sed facta et recepta
tenet. Hoc dicit, et est casus notabilis, et quotidie allegatur.
- CAP. XVII. Qui professionem
fecit, licet in claustro nunquam permanserit, sed in saeculo, et suis
bonis usus fuerit, ad observantiam regularem compellitur.
- CAP. XVIII. Potest
religiosus zelo sanctioris vitae ad religionem transire strictiorem,
petita prius licentia praelati sui, licet non obtenta, etiam si primum
monasterium sit privilegiatum, quod de illo ad aliud etiam arctius
transire non possit. H. d., et est
casus notabilis, et quotidie allegatur.
- CAP. XIX. Coniuges religionem profitendo ab
invicem devertere possunt; aliter si se abiuraut et non continent, illicitum
est iuramentum.
- CAP. XX. Qui ad monasterium convertitur sumendo
habitum novitii, potest infra tempus probationis redire ad saeculum, nisi
appareat, eum vitam voluisse mutare omnino.
- CAP. XXI. Qui, infra annum
probationis non facta professione, redit ad saeculum, licite potest ad
ordines et beneficia promoveri.
- CAP. XXII. Qui ultra annum portat habitum
monachelem in monasterio, ubi sunt habitus indistincti, censetur
professus.
- CAP. XXIII. Infra probationis annum libere quis
redit ad saeculum, nisi professionem fecerit tacite vel expresse, vel
appareat, eum vitam mutare voluisse. Hoc primo. Secundo dicit, quod ad
hoc, ut dignoscantur novitii a professis, debet habitus professorum
benedici in locis, ubi habitus non est distinctus.
- CAP. XXIV. Religiosi fugitivi annuatim sunt
requirendi, et cogendi, ut at monasterium revertantur.
TITULUS XXXII. DE CONVERSIONE CONIUGATORUM.
- CAP. I. Si vir de uxoris licentia profitetur, et
uxor ipsa suspecta nec continentiam vovet, nec religionem ingreditur,
episcopus uxori virum restituet. H. d. iuxta literam.
- CAP. II. Ante matrimonium
consummatum potest alter coniugum, etiam altero invito, religionem
ingredi; sed remanens in saeculo potest ad secunda vota transire.
- CAP. III. Qui invita uxore
professionem fecit, et ei postea restituitur, non compellitur mortua
uxore ad monasterium redire; matrimonium tamen contrahere non debet.
- CAP. IV. Uxoratus
religionem intrare non potest, nisi etiam uxor ingrediatur, vel nisi
suspecta non sit, et continentiam promittat. H. d. et est unum cap. de
principalioribus tit.
- CAP. V. Coniugatus non est ordinandus ad sacros
ordines, nisi uxor continentiam promittat.
- CAP. VI. Uxoratus in
episcopum promoveri non potest, nisi uxor religionem profiteatur.
- CAP. VII. Sponsa de
praesenti, non cognita, quae dicit, se velle religionem ingredi,
compellitur infra certum tempus profiteri, vel adhaerere marito.
- CAP. VIII. Summa ut supra
eod. cap. Quum sis.
- CAP. IX. Coniugatus,
faciens professionem uxore cousentiente, licet nunquam intravit
monasterium, si mortua coniuge cum alia contrahat, non valet matrimonium,
et monasterium intrare compellitur.
- CAP. X. Professus
religionem uxore sciente et dissimulante, ea mortua ad saeculum redire
non potest. H. d. secundum intellectum veriorem et singularem in materia.
- CAP. XI. Coniux, quae
continentiam vovit, tenetur reddere debitum coniugi, licet ad tempus voto
consenserit.
- CAP. XII. Si alter coniugum
altero ignorante religionem profitetur, et propter hoc de monasterio
educitur, illo mortuo ad monasterium redire non cogitur.
- CAP. XIII. Summa ut supra eod. cap. IV. Quum
sis.
- CAP. XIV. Per religionis
professionem, non per propositum castitatis servandae in saeculo,
dissolvuntur sponsalia de praesenti.
- CAP. XV. Maritus, factus
monachus, a coniuge adulterata revocari non potest.
- CAP. XVI. Uxor non potest
repetere maritum, de cuius licentia religionem intravit, si post
ingressum non continuit, licet ad consentiendum seu ad dandam licentiam
dolo fuit inducta.
- CAP. XVII. Uxor maritum professum repetere
potest, non obstante licentia profitendi ab ea metu extorta.
- CAP. XVIII. Uxor professi, quae dedit viro
licentiam profitendi, non compellitur ingredi religionem, si continens
est, et non suspecta.
- CAP. XIX. Adultera, quam
maritus reconciliare non vult, ad agendum poenitentiam in aliquo claustro
collocatur.
- CAP. XX. Si coniuges se ad
invicem absolverunt continentiam promittendo, et uterque vel alter eorum
religionem profitetur, alter alterum repetere non potest.
- CAP. XX. Breve est, sed per
alia verba sic potest summari: Post sententiam divortii quoad torum,
latam ob fornicationem spiritualem mariti, potest uxor libere religionem
intrare.
TITULUS XXXIII. DE CONVERSIONE INFIDELIUM.
- CAP. I. Non potest quis
illam habere in uxorem, cuius maritum occidit machinatione ipsius
mulieris; secus, si sine machinatione. Et est pulcher et quotidianus
casus.
- CAP. II. Si alter
infidelium coniugum venit ad fidem, altero remanente in infidelitatis
errore, communis proles assignatur converso.
TITULUS XXXIV. DE VOTO ET
VOTI REDEMPTIONE.
- CAP. I. Vota possunt
eleemosynis redimi, vel in aliud commutari, intercedente superioris
auctoritate, et iusta causa redimendi vel mutandi.
- CAP. II. Commutat Papa
votum ultramarinum, in his maxime, qui in puerili aetate voverunt.
- CAP. III. Ex sola conceptione boni explicandi
non obligatur quis ad bonum conceptum exsequendum.
- CAP. IV. Omne votum mutabile est in votum
religionis.
- CAP. V. Exsecutio voti
ultramarini auctoritate Papae potest ex causa differri.
- CAP. VI. Ecclesia compellit
heredem laicum per excommunicationem et bonorum subtractionem ad
exsecutionem voti ultramarini, ad quod se obligavit pro defuncto.
- CAP. VII. Commutat Papa
votum ultramarinum in vigilias, orationes et ieiunia, tunc maxime, quum
cessat causa, quae induxit ad vovendum; ita etiam quod expensae fiendae
in eundo, morando et redeundo, integraliter mittantur in terrae sanctae
subsidium.
- CAP. VIII. Impedito ad
tempus exsequi votum ultramarinum coneditur dilatio; perpetuo vero
impedito indicitur redemptio in eo, quod magis expediat terrae sanctae.
- CAP. IX. Votum ultramarinum
certis casibus redimi et commutari potest, non tamen per alium, quam per
Papam, vel cum ipsius speciali mandato. H. d. usque ad §. Secundo
quaesivisti. – (Secundo etc.:) Habiles ad eundum, sed inhabiles ad
pugnandum, si sunt strenui consilio, vel milites bellatores possunt secum
ducere, votum ultramarinum non redimunt. H. d. Abbas Siculus. – (Quod
autem etc.:) Uxores possunt sequi viros ultra mare, si volunt; sed non
tenentur, nisi et ipsae voverint. H. d. Abbas. – (In tanta etc.:) Viri
sine consensu uxorum emittere possunt votum ultramarinum. H. d. Abbas
Siculus. – (De clericis etc.:) Clerici, tanquam inhabiles ad pugnandum,
redimunt votum ultramarinum, nisi in certis casibus. H. d. Abbas Siculus.
- CAP. X. Qui vovit
religionem ingredi, si voto completo fiat episcopus, renunciare debet, et
votum implere, Sic communiter summatur.
- CAP. XI. Praelatus, etiam
professus, potest votum ultramarinum emittere, et in suos usus vigesimam
proventuum ecclesiae convertere.
TITULUS XXXV. DE STATU
MONACHORUM ET CANONICORUM REGULARIUM.
- CAP. I. Dioecesanus non debet molestare
monasteria, praeterquam pro causa correctionis nec eis oblata sibi
vendicare.
- CAP. II. Monachi non debent
poni singuli per parochias. Hoc primo. Si pro monachatu aliquid detur,
receptus a sacris ordinibus prohibetur, et recipiens ab officio
suspenditur. Hoc secundo. Monachus, habens peculium sine licentia
abbatis, ab altaris communione removetur, et, sic decedens sepultura et
fratrum communione privatur. Hoc tertio. Si pecunia confertur pro habendo
aliquod officium in monasterio, dans et recipiens deponuntur. Hoc quarto.
In prioratibus conventualibus per electionem instituti non sunt removendi
sine causa rationabili, et de causa rationabili tria ponit exempla. H. d. comprehendendo substantiam.
- CAP. III. Monet Cistercienses, ut servent
regulam secundum primaevam institutionem. H. d. primo. Et domus religiosa
aggregata Cisterciensibus eorum mores servare tenetur. H. d. secundo.
- CAP. IV. Regularis
canonicus, qui non resignavit proprium in morte, non debet in coemeterio
sepeliri; et, si de facto sepultus fuit, inde debet exhumari, si sine
scandalo fieri potest.
- CAP. V. Canonicus regularis
potest praefici ecclesiae parochiali etiam saeculari; sed debet habere
socium secum sui ordinis, si commode fieri potest.
- CAP. VI. Primo tractat de
vestibus monachorum. Secundo de abdicatione proprietatis. Tertio de silentio. Quarto de cibis. Quinto de
officiis in genere et in specie.
- CAP. VII. Primo statuit de conciliis regularium
provincialibus celebrandis singulis trienniis. Secundo moderatur numerum
evectionum et personarum venientium. Tertio disponit de instructoribus et
praesidentibus capitulo. Quarto de tempore, quo duret capitulum, et quid ibi
fiet. Quinto quod observetur quod ibi fiet. Sexto de capitulo sequenti.
Septimo de communi vita ducenda. Octavo de visitatoribus eligendis et
ipsorum officio. Nono extendit ad canonicos regulares. Decimo providet
super discordia visitatorum. Undecimo hortatur dioecesanos ad
monasteriorum reformationem. Duodecimo praecipit protervos et similes
compesci ab offensis monasteriorum. Et
haec divisio sufficit pro summario.
- CAP. VIII. Primo tractat de correctione
monachorum. Secundo de correctione abbatum, tertio visitatorum. Quarto de
saecularibus in monasteriis beneficiatis. Quinto constitutionem extendit
ad moniales. Hoc sufficiat pro summario.
TITULUS XXXVI. DE
RELIGIOSIS DOMIBUS, UT EPISCOPO SINT SUBIECTAE.
- CAP. I. Si dubitatur, in
cuius dioecesi sit basilica consecranda, ille episcopus consecrabit, qui
prius in illo loco episcopalia exercebat.
- CAP. II. Nihil iuris
deperit episcopo, in cuius dioecesi sita est ecclesia, quam Papa unit
ecclesiae alterius diocesis. Et est
casus quotidianus.
- CAP. III. Episcopo subsunt
omnia loca pia, et ad eius sollicitudinem debent ordinari ad usum
destinatum.
- CAP. IV. Locus, auctoritate episcopi ad usum
hospitalitatis deputatus, est religiosus, et ad mundanos usus redire non
debet.
- CAP. V. Locus religious debet reformari de
religiosis duntaxat, non de saecularibus, nisi in defectum religiosorum.
- CAP. VI. Ecclesia, sita in
diocesi episcopi, tenetur sibi in epscopalibus respondere, nisi appareant
remissa legitime; et potest episcopus remittendo episcopalia censum sibi
retinere.
- CAP. VII. Episcopus, petens
ecclesiam quoad temporalia et spiritualia, obtinet in spiritualibus eo
ipso, quod probat esse in sua dioecesi, si non appareat exempta; sed in
temporalibus succumbit, nisi alter doceat de iure suo. Et in hoc ultimo est causus notabilis.
- CAP. VIII. Monasterium subiectum est episcopo,
in cuius dioecesi situm est, nisi probetur exceptum. H. d. quoad titulum.
- CAP. IX. Novam religionem non licet constituere
sine auctoritate Romani Pontificis nec in diversis monasteriis potest
quis esse abbas vel monachus. Sic principaliter summatur, licet plura
dicta habeat.
TITULUS XXXVII. DE CAPELLIS
MONACHORUM ET ALIORUM RELIGIOSORUM.
- CAP. I. Ad curam monasterio
subiectam non monachi, sed saeculares clerici praeficiuntur, et episcopis
subsunt.
- CAP. II. Si ecclesia non
cathedralis vindicat sibi ius in alia ecclesia obtinebit solum quoad ea,
quae probabit sibi deberi praescriptioni vel alio legitimo modo. H. d. secundum communem et verum intellectum.
- CAP. III. In prioratibus
monachorum non possunt singuli monachi commorari; etiamsi super hoc
habeant rescriptum apostolicum, nisi in illo fiat mentio de Lateranensi
concilio.
- CAP. IV. Ordinarius compellit abbatem, ut
monachos a prioratibus revocet ad claustrum, vel eis socios adiungat.
TITULUS XXXVIII. DE IURE
PATRONATUS.
- CAP. I. Si propter
discordiam patronorum ecclesia caret administratore, cessatur in ecclesia
a divinis, tolluntur reliquiae, et ostia clauduntur, si aliter sine
scandalo ecclesiae provideri non potest. H.
d. cum cap. sequenti.
- CAP. II. Summatum est in cap. proximo.
- CAP. III. Si patroni in
praesentando discordant, praefertur praesentatus a maiori parte, si est
idoneus, et, si hoc sine scandalo fieri non potest, vel patroni infra
tempus debitum non praesentant, episcopus ordinabit ecclesiam.
- CAP. IV. Excommunicantur
patroni laici, qui clericos instituunt et destituunt in ecclesiis etiam
patronatis, vel bona ipsarum aliter administrant. Et clerici, qui institutionem laicorum
recipiunt, communione priventur.
- CAP. V. Si patronus laicus
successive praesentat duos, et secundus instituitur ab episcopo, valet
institutio. Hoc dicit primo. Patronus non potest clerico vel alteri ecclesiae
conferre ecclesiam patronatam, vel alteri donare.
- CAP. VI. Comparans vel
emens ius patronatus, eo spoliari debet. Vel sic: Qui emit ius
patronatus, ut possit praesentare filium vel nepotem, seu quem vult, eo
privari debet. H. d. et utraque
lectio potest sustentari.
- CAP. VII. Ius patronatus, consistens in aliqua
universitate temporalium, transit cum ipsa universitate, etiamsi
universitas transeat tantum quoad utile dominium; nisi ius patronatus
specifice sit exceptum. H. d. et est notabilis casus, et quotidie
allegatur.
- CAP. VIII. Si laicus
clerico vel religioso loco concedit ecclesiam sine consensu episcopi, non
obstante tali concessione, quae non valet, ad ipsam ecclesiam, quum
vacaverit, poterit praesentare, et eam alteri ecclesiae de consensu
episcopi concedere. H. d. cum cap. Quum laici, et cap. Suggestum, infra
eod.
- CAP. IX. Instituti in
ecclesiis patronatis per novos patronos mutari non possunt, nec
vicissitudines ecclesiarum per eos fieri.
- CAP. X. Patronus ecclesiam
clerico conferre non potest, et, si contulerit, potest hoc non obstante
ad ecclesiam praesentare rectorem.
- CAP. XI. Religiosi
vindicare vel retinere non possunt ecclesias sibi concessas a laicis sine
dioecesani concessu, nisi legitime praescripserint, vel postea
dioecesanus consenserit.
- CAP. XII. Si patroni
ecclesiae vacantis infra tempus, a iure concessum, non presentant,
episcopus ordinabit ecclesias.
- CAP. XIII. Si ius
patronatus ecclesiae devenit ad exemptos, per hoc in nullo debet laedi
ius episcopale.
- CAP. XIV. Sine consensu patroni non potest quis
ecclesiam occupare.
- CAP. XV. Non potest
patronus ecclesiam sibi retinere, vel etiam alteri concedere propria
auctoritate.
- CAP. XVI. Ius patronatus
per se vendi non potest.
- CAP. XVII. Patronus non
potest sine episcopi vel Papae consensu etiam loco religioso conferre
ecclesiae decimas vel aliud spirituale.
- CAP. XVIII. Si quis episcopus in ecclesia
alterius dioecesis est patronus, praesentatus ab eo debet admitti, si est
idoneus.
- CAP. XIX. Institutus ad praesentationem eius,
qui tunc ius patronatus ecclesiae possidebat, removeri non debet, licet
illud ius ab eo postmodum evincatur; secus, si non possidebat, sed tantum
credebatur esse patronus.
- CAP. XX. Valet secunda
concessio ecclesiae, facta alteri ecclesiae per episcopum et patronum,
non obstante priori, facta per patronum solum.
- CAP. XXI. Ab officio et
beneficio removetur qui monitus non dimittit ecclesiam sine consensu
episcopi sibi concessam. H. d. –
(Ad hoc etc.:) Laici, spoliantes ecclesiam, excommunicantur. H. d.
- CAP. XXII. Si quaestio iuris patronatus infra
sex menses non terminatur a tempore vacationis, libere potest episcopus
sine praesentatione ibidem instituere rectorem. H. d. Sed intellige de
patronis ecclesiasticis; nam in laicis sufficiunt quatuor menses.
- CAP. XXIII. Patronus ius patronatus propria
auctoritate alienare non potest, nec ab ecclesia aliquid temporale
exigere, nisi tempore fundationis a dioecesano illud fuerit sibi
reservatum.
- CAP. XXIV. In pluribus
successive praesentatis a patrono laico, episcopo datur gratificatio; sed
in praesentatis a persona ecclesiastica potior est primo praesentatus. H. d. specialiter,
et est unum de principalioribus cap. tituli.
- CAP. XXV. Ex constructione
ecclesiae, facta de consensu episcopi, acquiritur ius patronatus. Hoc
primo. Patronus non eligit praelatum in conventuali ecclesia, sed in capella
sic. Hoc secundo. Patrono debetur processionis honor, et alimentatur ab
ecclesia, si vergat ad inopiam. Hoc
tertio. Et iste textus est de principalioribus.
- CAP. XXVI. Patronus
ecclesiae vacantis, quanquam sit clericus, ad eam se praesentare non
potest.
- CAP. XXVII. Si questio
iuris patronatus inter patronos non diffinitur infra quatuor menses,
episcopus ordinabit ecclesiam sine praeiudicio eorundem.
- CAP. XXVIII. Legatus de
latere ecclesiam, cuius alia ecclesia est patrona, collationi suae
reservare potest, licet non vacet, et conferre quum vacat. Hoc primo. Ex
duobus, praesentatis a patrono laico, potest superior instituere
secundum. Hoc secundo. Et sic quoad intellectum iste textus habet duo
dicta diversa, licet quoad literam ambo commisceantur.
- CAP. XXIX. Si laicus
patronus duos successive praesentet, valet institutio de secundo non
obstante appelatione prius facta per primum; episcopus tamen, qui
malitiose primum repulit, eidem in competenti beneficio providere
compellitur. Et in ultimo est casus
singularis.
- CAP. XXX. Si ad praesentationem rectoris ad
titulum ecclesiae aliquis fuerit ordinatus, patronus, qui non consensit,
ad ipsam, quum vacabit, poterit praesentare.
- CAP. XXXI. Patronus etiam clericus vacantem
conferre non potest, et, si contulit, potest nihilominus ad illam
praesentare.
TITULUS XXXIX. DE CENSIBUS,
EXACTIONIBUS ET PROCURATIONIBUS.
- CAP. I. Ecclesiae fundandae
debet pro dote tribui mansus, liber a quolibet servitio temporali; ad
ecclesiasticum tamen tenetur. Sed
si aliquid confertur ecclesiae ultra mansum, tenetur ecclesia ex eo
solvere onera consueta. H. d. inhaerendo literae.
- CAP. II. Solutio tributi arguit subiectionem.
- CAP. III. Non potest
episcopus novum censum imponere monasterio.
- CAP. IV. Caecus et pauper
ad collectas non tenentur.
- CAP. V. Petens censum debet rationem exprimere.
- CAP. VI. Determinat concilium numerum equorum,
quos secum ducere possunt praelati visitantes, et prohibet eis tunc uti
venationibus, et sumptuosas epulas quaerere. Hoc primo usque ad vers.
Prohibemus. – (Prohibemus etc.:) Praelati non debent gravare subditos
talliis et exactionibus, permittitur tamen ex iusta causa petere ab eis
moderatum auxilium. H. d. usque ad §. Sane. – (Sane etc.:) In effectu
dicitur, quod numerus equorum statutus in princ. cap. non debet trahi ad
augendum numerum, alias solitum. Abbas.
- CAP. VII. Novus census
ecclesiis imponi non potest, nec antiquus augeri. H. d. et est de
principalioribus buius tituli.
- CAP. VIII. Praelatus seu
rector ecclesiae non potest, praesertim post mortem, ecclesiam suam
propria auctoritate constituere censualem.
- CAP. IX. Breve est, vel per
alia verba summatur sic: Episcopus ecclesiae, de manu laici per se
ereptae, non potest ob hoc censum imponere.
- CAP. X. Nova pedagia sine
consensu principis imponens, communione privatur.
- CAP. XI. Qui per
collusionem constituit ecclesiam censualem, illa privabitur.
- CAP. XII. Si collectores gravant ecclesias,
privari debent officio.
- CAP. XIII. Qui recipit
iuramentum de novo censu imposito ecclesiae persolvendo, compellitur
iurantem absolvere.
- CAP. XIV. Archiepiscopus, visitans
provinciam, etiam a monasteriis provinciae procurari debet.
- CAP. XV. Patroni etiam
clerici novum censum ecclesiae imponere non possunt, nec veterem augere,
et, si super hoc iuramenta vel cautiones exegerunt, coguntur absolvere.
- CAP. XVI. Qui tenetur
procurare fratres alicuius domus, obligatur ad procurandum omnes, licet
illorum numerus nunc creverit, sed, si ex hoc gravaretur nimium, per
iudicis officium sibi providebitur, H. d. secundum lecturam magis
communem.
- CAP. XVII. Omnes ecclesiae,
nisi quae ab hoc per privilegium apostolicum sint exemptae, procurare
tenentur legatos sedis apostolicae seu etiam eius nuncios, nec in hoc
praescriptione iuvantur H. d. usque ad §. Sane. – (Sane etc.) Tractat
de modo procurationis ipsorum et legatorum et nunciorum. Abbas.
- CAP. XVIII. Si ad unicam
mensuram solvi solet quod debetur ex voto, ad illam in posterum solvi
debebit; si vero ad diversas, liberabitur solvens etiam, ad minorem.
- CAP. XIX. Ecclesiae
tenentur episcopo, in cuius dioecesi sunt, respondere de procurationibus,
quarta decimarum et aliis episcopalibus. H.
d. quoad titulum.
- CAP. XX. Solvendi sunt
census ad antiquam monetam, in qua instituti fuerint, nisi sit in
alterius monetae solutione praescriptum. H.
d. est casus not. et multum allegabilis.
- CAP. XXI. Episcopus, remittens ecclesiae
servitia, quae sibi debebat, et statuens, quod aliud servitium non
imponatur, procurationem non intelligitur remisisse.
- CAP. XXII. Ecclesiae de
novo conversae in procurationibus et aliis servabunt consuetudinem
vicinarum.
- CAP. XXIII. Praelati tunc
sunt procurandi, quum personaliter visitant, et debent tunc servare
concilium Lateranense et praedicationi, correctoni et reformationi
vacare. Legati et nuncii apostolici pro his diebus tantum, pro quibus
moram trahunt, procurari debent, et contra hanc constitutionem exactum
restituitur duplicatum.
- CAP. XXIV. Ecclesia, etiam
civitatensis, tenetur procurare episcopum visitantem quanquam ipsum
nunquam procuravit.
- CAP. XXV. Qui iure
metropolitano vel legationis visitat provinciam, in provinciales, qui
sibi procurationes denegant, potest ferre sententiam.
- CAP. XXVI. Ad antiquam
monetam, vel, si non est in usu, ad eius aestimationem solvendae sunt
pensiones antiquae.
- CAP. XXVII. Propter
privatum oratorium procuratio ratione visitationis non debetur.
TITULUS XL. DE CONSECRATIONE ECCLESIAE VEL ALTARIS.
- CAP. I. Amoto altari vel
lapide, continente sigillum, reconsecrabitur altare, non autem ecclesia.
- CAP. II. Diebus etiam non
festis possunt ecclesiae consecrari.
- CAP. III. Habet duo dicta,
et primo idem dicit, quod cap. supr. eod. Secundum
dictum dicit, quod oleum non consecratum potest commisceri oleo
consecrato, et totum fit consecratum.
- CAP. IV. Reconciliatur ecclesia, quae propter
homicidia et vulnera hominum ibidem perpetrata polluta est.
- CAP. V. Plura altaria simul
in eadem ecclesia consecrari possunt; et idem in pluribus episcopis.
- CAP. VI. Corruente tecto
parietibus illaesis, et mensa altaris non enormiter fracta, nec altare,
nec ecclesia consecratur.
- CAP. VII. Polluitur
ecclesia vel coemeterium, si excommunicatus in ea sepelitur.
- CAP. VIII. Qui fecit
ecclesiam consecrari, tenetur eam dotare. H.
d. et tene mente hunc casum.
- CAP. IX. Ecclesia polluta
per sacerdotem simplicem reconciliari non potest, etiamsi aqua fuerit per
episcopum benedicta.
- CAP. X. Ecclesia, etiam non
consecrata, si polluitur, reconcilianda est.
TITULUS XLI. DE
CELEBRATIONE MISSARUM, ET SACRAMENTO EUCHARISTIAE ET DIVINIS OFFICIIS.
- CAP. I. Presbyter tenetur horis debitis dicere
horas canonicas, permittitur tamen sibi ex causa dicere eas usque ad
vesperas inclusive. H. d. secundum unum intellectum.
- CAP. II. Propter missam specialem missa de feria
dimittenda non est.
- CAP. III. Sufficit
sacerdoti semel in die celebrare, et excipit duos casus, scilicet
necessitatem et festum Nativitatis.
- CAP. IV. In missa commemorationis, licet dicatur
propria praefatio, non tamen dicitur hymnus angelicus, nec symbolum.
- CAP. V. Sacerdos post sumptam eucharistiam
perfundat, nisi aliam nuissam sit dicturus.
- CAP. VI. Si qua verba sunt in canone missae,
quae ab Evangelistis dicta non fuerunt, credere debemus, quod a Christo
Apostoli, et ab Apostolis eorum successores acceperunt. Et hoc dicit usque
ad §. Quaesivisti – (Quaesivisti etc.:) In sacramento altaris aqua cum
vino transsubstantiatur in sanguinem, H. d. usque ad §. Tertio loco.
Abbas Siculus. – (Tertio loco etc.:) Oratio, quae dicitur in secreta in
festo sancti Leonis, immutata est, quia ubi dicebatur: “annue nobis
Domine, ut, animae famuli tui Leonis haec prosit oblatio:” hodie dicitur:
“ut intercessione B. Leonis haec nobis prosit oblatio:” et haec mutatio
contingit, quia sancti nostris orationibus non indigent, sed nos suis. H. d. usque ad finem. Abbas.
- CAP. VII. Gravius peccat qui simulat conficere,
et non conficit, quam ille, qui conficit in mortali.
- CAP. VIII. Hic improbat opinionern, quae habet,
quod in sacramento altaris aqua convertatur in phlegma, et probat,
Christum fuisse verum Deum et verum hominem, et quod de ipsius latere
exivit vera aqua.
- CAP. IX. Praecipit
praelatis et clericis in virtute obedientiae, ut nocturnum officium et
diurnum studiose celebrent et devote.
- CAP. X. Eucharistia debet
munde servari, et in eius elevatione et delatione populus debet se
inclinare; et, quum defertur ad infirmum, debet deferri in decenti habitu
et cum lumine; transgressores vero graviter sunt puniendi.
- CAP. XI. In ecclesiis
collegiatis debent celebrari duae missae collegialiter, una pro
defunctis, alia secundum exigentiam diei, ut pro festo, si festum
occurrit, vel pro feria, si feria.
- CAP. XII. In die coenae
Domini episcopus tantum in sua ecclesia debet missam celebrare et chrisma
conficere.
- CAP. XIII. In sacrificio altaris plus de vino
quam de aqua ponendum est.
- CAP. XIV. Ab officio et
beneficio deponitur presbyter, qui sine aqna et igne, vel in pane
fermentato vel vase ligneo sacrificat.
TITULUS XLII. DE BAPTISMO
ET EIUS EFFECTU.
- CAP. I. Licet puer sit ter
mersus in aqua in nomine Patris, et Filii et Spiritus sancti, si non sit
dictum: “Ego te baptizo in nomine Patris, etc.,” non est baptizatus.
- CAP. II. Si probabiliter
dubitatur, an quis fuerit baptizatus, potest baptizari forma hic
expressa.
- CAP. III. Sacramentum
baptismi utiliter confertur parvulis licet non credant nec intelligant,
et remittitur eis peccatum originale. H. d. usque ad §. Verum. – (Verum
etc.:) Originale peccatum, quod sine consensu cortrahitur, remittitur in
baptismo etiam non consentienti, ut parvulis; secus de actuali, quia,
sicut non committitur sine consensu, ita non relaxatur. Hoc dicit usque
ad §. Sed adhuc. Abbas. – (Sed adhuc:) Licet in baptismo dimittatur
originale peccatum parvulis, qui tamen consentire non possunt, in adultis
tamen, amentibus vel dormientibus, qui non consentiunt baptismo, non
dimittitur actuale, et item etiam nec originale. H. d. (Item etc.:)
Amentes vel dormientes baptizati, si ante dementiam vel dormitionem
baptizari volebant, characterem suscipiunt, alias secus; coacti vero
causative suscipiunt. H. d. usque
ad finem.
- CAP. IV. Nemo potest se ipsum baptizare, etiam
instante necessitatis articulo.
- CAP. V. Ubi deest verbum vel elementum aquae,
non est baptismi sacramentum.
- CAP. VI. Baptizatos a
Latinis Graeci rebaptizare non debent.
TITULUS XLIII. DE PRESBYTERO NON BAPTIZATO.
- CAP. I. Si non baptizatus ordinatur, ordinis
characterem non recipit.
- CAP. II. Omissio baptismi
non nocet credenti probabiliter, se esse baptizatum.
- CAP. III. Non baptizatus
ordinari non potest, et, si de facto ordinetur, non recipit ordinis
characterem, licet credebatur baptizatus.
TITULUS XLIV. DE CUSTODIA
EUCHARISTIAE, CHRISMATIS ET ALIORUM SACRAMENTORUM.
- CAP. I. Eucharistia et chrisma debent fideliter
sub clavibus custodiri, et contra fecientes sunt puniendi.
- CAP. II. Supellectilia in
ecclesiis poni non debent, nisi necessitas urgeat. Hoc dicit primo.
Ecclesiae debent sua vasa et vestimenta munde tenere. Hoc secundo.
TITULUS XLV. DE RELIQUIIS
ET VENERATIONE SANCTORUM.
- CAP. I. Sine Papae licentia
non licet aliquem venerari pro sancto.
- CAP. II. Sanctorum
reliquiae vendi non possunt, vel passim ostendi non debent, ne circa
illas populus decipi possit.
TITULUS XLVI. DE
OBSERVATIONE IEIUNIORUM.
- CAP. I. Vigilia, occurens
in dominica, ieiunari debet in sabbato, et ieiunanda est vigilia B.
Matthiae.
- CAP. II. Non capit congruam
summationem, et textus in se satis clarus est, et multa sunt dicta, quae
patent per §§.
- CAP. III. Si festum
Nativitatis occurrit sexta feria, licitum est omnibus carnes comedere,
exceptis professis et voventibus.
TITULUS XLVII. DE
PURIFICATIONE POST PARTUM.
TITULUS XLVIII. DE ECCLESIIS AEDIFICANDIS VEL
REPARANDIS.
- CAP. I. Habentes beneficium in ecclesia tenentur
contribuere ad ipsius reparationem.
- CAP. II. Leprosi permitti debent, sine
praeiudicio antiquarum parochiarum, habere ecclesiam propriam et
presbyterum, nec tenentur solvere decimas de hortis vel nutrimentis
animalium.
- CAP. III. Propter nimiam
distantiam ecclesiae potest nova ecclesia in ipsius parochia aedificari,
et certa portio de antiqua sibi deputari.
- CAP. IV. Rectores
ecclesiarum possunt compelli, ut de reditibus, qui supersunt teneantur
conferre ad constructionem seu reparationem ecclesiae.
- CAP. V. Saecularis ecclesia
sine praeiudicio clericorum ad statum regularem potest reparari, et
collegio, quod nondum est, privilegium non confertur.
- CAP. VI. Non obstante
iuramento de rebus ecclesiae non alienandis, potest episcopus propter
indigentiam novam ecclesiam aedificare.
TITULUS XLIX. DE IMMUNITATE
ECCLESIARUM, COEMITERII, ET RERUM, AD EAS PERTINENTIUM.
- CAP. I. In domibus
ecclesiarum non debet iudex laicus iudicare, nec hospitium quaerere.
- CAP. II. Tempore magnae
necessitatis non debet aliquis excusari a murorum seu civitatis custodia
H. d. secundum intellctum Panorm.
- CAP. III. Rusticus, adstrictus ad culturam
agrorum ecclesiae, non potest illam deserere H. d. summando generaliter.
- CAP. IV. Laici, collectas imponentes clericis
vel ecclesiis, seu iurisdictionem eorum usurpantes, si moniti non
desistunt, sunt excommunicati cum suis fautoribus; potest tamen episcopus
cum clero eis in necessitate praebere subsidia.
- CAP. V. Causae sanguinis in
ecclesia vel coemiteriis agitari non debent.
- CAP. VI. Reus criminis, ad
ecclesiam fugiens, non est violenter ab ea extrahendus, nec debet amplius
praetextu criminis commissi damnari ad mortem vel ad aliam poenam
corporalem: est tamen aliter legitime puniendus. Fallit in duobus casibus
hic expressis. H. d. primo. Servus, fugiens ad ecclesiam timore domini
sui, est domino, de eius impunitate iuranti, restituendus. H. d. secundo.
- CAP. VII. Clerici non debent necessitatibus seu
utilitatibus civitatum seu aliorum locorum, etiam ubi laicorum non
suppetunt facultates, subvenire, nisi prius Romanus Pontifex consulatur.
Hoc primo Sententiae et constitutiones, editae a laicis collectantibus
ecclesiam, sunt ipso iure irritae, nec ullo tempore convalescunt. Hoc
secundo. Rectores, excommunicati ob gravamina praemissa, remanent excommunicati,
etiam post depositum officium; nihilominus excommunicati sunt
successores, nisi satisfecerint infra mensem. Hoc tertio. Hoc dicit ad
maiorem declarationem et pro novitiis.
- CAP. VIII. Praelati,
pius debito a subditis extorquentes, praetextu procurationis vel alterius
servitii impensi legato vel alteri, illud restituent, et tantundem
pauperibus erogabunt.
- CAP. IX. Ecclesia non
consecrata, in qua divina officia celebrantur, gaudet immunitate.
- CAP. X. Qui sub spe immunitatis in ecclesiis vel
coemeteriis delinquunt, immunitate non gaudent.
TITULUS L. NE CLERICI VEL MONACHI SAECULARIBUS
NEGOTIIS SE IMMISCEANT.
- CAP. I. Enumerat concilium multa saecularia
negotia, a quibus iubet clericos et monachos abstinere. Et sunt XIV., si
recte numerentur.
- CAP. II. Clerici non debent
esse ministri vel procuratores laicorum; quod si contra fecerint, et
deprehendantur in fraude, non subvenitur eis ab ecclesia.
- CAP. III. Religiosi
professi, exeuntes ad audiendas leges vel physicam, nisi infra duos
menses ad claustrum redeant, excommunicati sunt, et in nulla causa
patrocinari possunt, et in choro, et in capitulo et ceteris erunt ultimi,
et sine dispensatione Papae non promoventur.
- CAP. IV. Clericus,
generalis procurator vel iustitiarius principis saecularis deponendus
est, et, si religiosus est, gravius punietur.
- CAP. V. Clericus, iudicium
sanguinis exercens, ab officio et beneficio deponitur et excommunicatus
est habens officium praepositi saecularis, si monitus non desistat.
- CAP. VI. Non licet clericis
vel monachis lucri causa negotiari. Hoc primo Monachi nequeunt nomine
proprio conductas possessiones habere. Hoc secundo. Laicis non debet ecclesia titulo conductionis
concedi. Hoc tertio.
- CAP. VII. Monachi incorrigibiles de monasterio
expelluntur, et reformabitur monasterium de fratribus alterius ordinis,
si de monachis eiusdem ordinis reformari non potest.
- CAP. VIII. Clerici in sacris compellendi sunt
per beneficiorum subtractionem, ut desistant a tabellionatus exercitio.
- CAP. IX. Clericus nec dictare nec proferre
sententiam sanguinis debet, nec quicquam aliud exercere, per quod ad
vindictam sanguinis tendatur, vel purgatione vulgari opem praestare non
debet.
- CAP. X. Constitutio Turonensis concilii, puniens
religiosos audientes leges vel physicam, est canon latae sententiae, et
incidentes in illam debent per ordinarios puniri. Hoc primo. Secundo
extendit dictam constitutionem ad habentes dignitates et personatus, et
ad presbyteros.
No hay comentarios:
Publicar un comentario